Succesvolle aanpak 1:
Adviesaanvraag overname.
Dit is de situatie
Een industrieel bedrijf wordt door de internationale moeder te koop gezet, omdat het te weinig bijdraagt aan de winst. Het bedrijf is overigens wel winstgevend.
De OR maakt zich zorgen, en formuleert op aanraden van ons direct criteria waaraan de koper moet voldoen: de koper moet een goed businessplan hebben waarin toekomst is voor de Nederlandse vestiging; de koper moet dezelfde kernactiviteit hebben, maar aanvullende producten; de koper moet bereid zijn in de cao te blijven, de koper moet bereid zijn alle producten van het bedrijf te blijven produceren en verkopen.
De OR stuurt deze criteria naar het moederbedrijf met de opmerking dat een adviesaanvraag aan deze criteria getoetst zal worden. Vervolgens komt het moederbedrijf niet met namen van kopers over de brug, en weet de OR niet of zijn criteria een rol spelen. Later komen er wel namen van kopers, maar geen informatie over de plannen van de kopers.
De OR is bang dat het spel boven zijn hoofd uitgespeeld gaat worden en eist een gesprek met potentiële kopers. Vervolgens blijkt er toch een koper te zijn, Die wil echter alleen met de internationale holdingdirectie in gesprek, niet met de OR.
List
De OR moet een list verzinnen. Op ons advies besluit de OR om iemand “tussen de linies” te laten lopen. Deze onderzoeker schrijft een rapport over de koper met behoorlijk negatieve conclusies en veronderstellingen.
Daardoor voelt de koper zich gedwongen toch met de OR te gaan praten. Het gesprek komt er. De OR weet precies wat hij wil, krijgt dat grotendeels in het gesprek toegezegd door de koper, legt het vast in een annex van het advies, laat dit bekrachtigen door de koper (die formeel natuurlijk geen partij is bij een adviestraject over verkoop), en door de verkopende partij, en adviseert uiteindelijk positief.